Vi er BOHEMER |

Vi er BOHEMER

Vi er bohemer omslag jonas suchanek1

 

”Vi er BOHEMER” er en lille roman, men der er store emner, skarpe samfundsscenografier og en gennemgående sans for den velturnerede absurditet.” – Jyllandsposten ★★★★★☆

“Vi er BOHEMER kan beskrive en reel elendighed i én fejende bevægelse, der efterlader læseren både underholdt og opvakt. Sig ikke, at landets forfattere er ligeglade med samfundet.” – Politiken ♥♥♥♥♡♡

“Den humoristiske og usentimentale, ligefremme beskrivelse af et trøstesløst liv, der måske aldrig bliver bedre, er fornøjelig tragikomisk læsning, men rammer samtidig skarpt og veloplagt ind i diskussionen om en reel boligproblematik, der langtfra er blevet bedre de senere år.” – Nordjyske

“Det er som om den (Vi er BOHEMER) bevidst bevæger sig under radaren for det interessante, og på den måde faktisk lykkes med at give et loyalt og originalt billede af et stykke København, den gennemsnitlige romanlæser ikke er så bekendt med, uden at forfalde til eksotisering af underklassen som boheme.” – Information

“Et skarpt billede af et liv på kanten.” – Fyens Stiftstidende

Kommentar til Vi er BOHEMER.

Vi er BOHEMER fylder kun 103 bog-sider, men det er det sværeste (og længste) stykke tekst, jeg har skrevet – vil endda sige, at dette manuskript har lært mig at skrive, for jeg har skrevet på det i et årti – forhold er kommet og gået, jeg er flyttet rundt som en sindssyg, er startet og sluttet på uddannelser, på jobs, osv, og er nok blevet ældre. Den kunne nok have været 500 bogsider og vinklet på alle mulige måder – men så piller man ud og omskriver og tilbage er det, der virker.

Vi er BOHEMER har været arena for skiftende idéer, løbende fuld af grotesker, vrøvl, kunstling, skizogrammer, SOC, gonzo og mere. Et enkelt afsnit begyndte jeg på i 2006 – det var med i min Forfatterskoleansøgning – og har overlevet i stærkt redigeret form. Jeg har også omskrevet løbende, fordi jeg er blevet bedre til at skrive og læse – og fysisk har teksten overlevet 3 computere, adskillige print, omskrivning på skrivemaskine og i hånden – jeg har skrevet på den, mens jeg har boet i otte forskellige lejligheder, i en skovhytte, i bussen på vej til og fra Prag, Olomouc og Wien, mens jeg pendlede til skole og job osv.

Hvad Vi er BOHEMER handler om, er svært at sige. Underklasse, middelklasse, overklasse, outsidere, insidere, boligmarkedet, arbejdsmarkedet, kærlighed, vold, magt, druk, venskab, fjendskab, familieopløsning, mm – alt sammen klemt ned på 103 sider? Det er absurd.

Vi er BOHEMER er en ungdomsroman – for hovedpersonerne er unge – det er en tilflytterroman, for hovedpersonerne er flyttet til hovedstaden – en storbyroman, for den foregår i og handler i den grad om København – og kan sikkert også læses som en politisk roman – idet hovedpersonerne lever mod normen. Endelig kan Vi er BOHEMER læses som to’eren, hvor Do danska er etteren – og der vil komme en treer – det er sikkert – der vil handle om kunst, queer og sex. Kan jeg sige noget objektivt om den færdige roman? Jeg kan prøve.

Vi er BOHEMER handler om fire tilflyttere (til KBH), der møder hinanden tilfældigt og derfor udvikler tilfældige venskaber. Det er praktiske alliancer først og fremmest baserede på at finde noget, man kan kalde et hjem sammen med – på et boligmarked, som i denne roman er antagonist. Der flyttes rundt, spises lejekontrakter, brydes med udlejere, stresses over penge og faren for at falde igennem systemet. Hovedpersonerne er ikke anti-establishment – de arbejder og prøver, på trods af deres fejl og mangler.

Vi er BOHEMER handler dog ikke om ”ungdom” per se, en af hovedpersonerne er enogtredive – de andre er i begyndelsen eller midten af tyverne. Der er heller ikke tale om en homogen dansk flok, for en af hovedpersonerne er islænding, en anden har et østeuropæisk navn. Der er heller ikke tale om en rebelsk anti-establishment gruppe, hovedpersonerne er ret apolitiske – ikke fordi de ønsker at være det, men fordi politisk handling kræver overskud – mentalt, energisk – hvilket hovedpersonerne ikke har. De har vrede og historieløshed – Vi er BOHEMER er faktisk den historie, de har.

Der er tale om mennesker, som har brug for hinanden – og bruger hinanden som et sikkerhedsnet ifht. boligmarkedet, boligmarkedet som er forholdet mellem Udlejer og Lejer, og dette forhold er interessant – selvom det også kun bliver behandlet overfladisk, fordi; endelig handler bogen om FLYTTEROD, aka rod i tilværelsen – en shuffle mellem uholdbare fremlejestuationer og desperate forhold, hvilket afspejler sig i, at der handlingsmæssigt rives op i fortællingen de steder, hvor hovedpersonen (-erne) – af den ene eller anden årsag – finder nye lejemål. Teksten starter forfra 13 gange – 12 gange pga. flytning og én gang pga. arbejde. Dette er derfor en overfladisk roman – ikke unfair at sige: Uden rødder.

I mellemtiden udvikler et af disse løse venskaber sig til et kærestelignende forhold, selvom det aldrig bliver udpenslet – og et andet forhold udvikler sig til en sammensmeltning af karakterer, via. en nødsituation, hvor hovedperson og biperson er dømt til at bo sammen på 6 kvadratmeter. At teksten lever forfra for hver 7.-8. side er så afspejlingen af det levede liv – der bliver aldrig tale om én sammenhængende skønfortælling, men en mosaik af fortællinger, som egentlig kunne fortælles i hvilkensomhelst rækkefølge, hvis ikke det var for de venskaber, der bliver knyttet og som har en naturlig kronologi.

Uden at tænke det ihjel, hviler bogen på et meget tyndt grundlag – og er en tynd historie – bogstaveligt talt er det en tynd bog – og der er, udover den interpersonelle dynamik, kun boligsituationerne, der skubber historien fremad – derudover en let indre monolog fra hovedpersonen. Let nu, ja, fordi en stor del af monologen er blevet redigeret væk – det er her, som forfatter, jeg er blevet ældre – en indre monolog ændrer ikke meget ved den situation, hovedpersonen (-erne) befinder sig i – og denne situation er stærk nok i sig selv til at blive beskrevet så nøgtern som muligt.

Hvad befinder de sig i? En boligboble anno 2004-2007 – for romanen foregår under opsvinget. Og selvfølgelig var opsvinget kun en fest for de indviede. At komme med noget decideret politisk budskab er dog ikke missionen – som forfatter er jeg mest glad for de få, men effektfulde groteske scener i bogen – men et lille indspark til en debat om den Nye Københavnske Underklasse og TOTALREALISME (du hørte det her først), kan det vel godt blive til, hvis bogen ønskes at blive læst sådan. Ellers satser jeg på, at der er tale om en god, letlæselig og underholdende historie – i dén grad hurtigt læst – vel ligesom at se to afsnit Game of Thrones – vildere behøver det ikke at være.

Her stopper min analyse. Jeg kan forholde mig til, at mit forlag synes, Vi er BOHEMER er værd at udgive – endelig – og er selv imponeret over, at jeg overhovedet kunne skrive den færdig. At gå dybere ind i teksten nu, kan jeg ikke – jeg kan knap nok have noget med den at gøre, selvom det først er nu, den skal udgives. På den anden side, det er en solid nok fortælling, med et emne og en nerve, jeg ikke er stødt på før – jeg vil mene Vi er BOHEMER er original, sympatisk og aktuel … problematikken med at skaffe bolig i KBH er jo ikke forsvundet – så det kunne også være en samtidsroman.

Som en sidste bemærkning vil jeg zoome lidt ind på sproget. Vi er BOHEMER er mere dialogbaseret end Do danska – den er til en vis grad scenebåren og derfor visuel. Den er skrevet ligeså ”nøgternt og lapidarisk” som sin forgænger – faktisk mere så end Do danska, der ikke kunne afholde sig fra længere tankestrømme, fordi der var historisk / politisk kontekst, der skulle sættes på plads – det er der ikke i Vi er BOHEMER, hvor det til gengæld er implicit, at læseren ved, hvad der bliver talt om – vi er alle spillere på det samme boligmarked – derfor er det også en drabeligt folkelig roman.

Vi er BOHEMER kan købes her