Social status i tekstundervisningen – Pablo Llambías, Natteskær

Natteskær er Pablo Llambiás’ seneste roman, og den er ikke for sarte sjæle. Alt forholder sig opslidende til hovedpersonen, og kræver et stykke af ham. Arbejdet. Kollegaerne. Miljøet. Eleven. Ægtefællen. Jeg syntes, den var ubehagelig at læse, og ønskede konstant at hovedpersonens deroute ville stoppe.

Kapitel 6 kravlede anderledes under huden på mig. Hovedpersonen er underviser på et teksthold, og reflekterer over tekstlæsnings-situationen som en social situation med magtspil imellem eleverne (og underviseren), hvor ens sociale status er betydende for, hvordan man kan indgå i undervisningen. Spændende! Læs bare her:

Fra bogen:

“Den laveste i hierarkiet kan godt sidde inde med den sandeste indsigt, men får ikke altid mulighed for at fremføre denne indsigt. Desto længere nede i hierarkiet man befinder sig, desto større mod skal der til for at tage ordet. Desto længere nede i hierarkiet man befinder sig, desto større indsigt skal der til, før man bliver taget alvorligt. Desto længere nede (…), desto større er chancen for, at man bliver gjort til grin. Det er ofte nemmere bare at holde sin mund.
Den med største anseelse i rummet har vide muligheder for at fremføre sin indsigt. Den med den største anseelse i rummet behøver ikke mod for at tage ordet. Den med den største anseelse i rummet bliver taget alvorligt ved selv en mindre betydningsfuld indsigt. Den med den største anseelse i rummet har meget lille risiko for at blive gjort til grin. Det er ofte fristende for den med den største anseelse at dominere rummet.”

Pablo Llambías – Natteskær, Gyldendal 2017, 342 sider.

Link til Pablos hjemmeside.

Skriv et svar